سه شنبه, 31 مرداد 1396
 
 
 

 

 

 
 
 

اخبار برگزیده

اخبار استان

 
 
 

اسباب بازی سازانی که برای جان فرزندان ایران ارزشی قایل نیستند

«اخیراً یک تولید کننده نام آشنای اسباب بازی، اقدام به تولید نوعی وسیله بازی غیراستاندارد و خطرناک کرده که جان کودکان را به خطر می اندازد. گزارش های تأیید شده توسط مراجع قانونی حاکی از آن است که تاکنون حداقل ۱۰۰ کودک، در اثر بازی با این اسباب بازی خطرناک در نقاط مختلف کشورمان جان خود را از دست داده اند.»

فرض کنید یک روز خبر فوق، تیتر اول رسانه های کشور باشد. انشاءالله که چنین مباد! اما در مثل هم مناقشه نیست! سوال من این است که در صورت وقوع چنین حادثه تلخی و انتشار خبر آن توسط رسانه ها و تأیید صحت آن توسط مراجع قانونی کشور، چه اتفاقی برای آن تولید کننده بی وجدان فرضی می افتد؟! چقدر احتمال می دهید که بتواند از چنگال پرقدرت قانون بگریزد و پاسخگوی خون به ناحق ریخته ۱۰۰ کودک بیگناه نباشد؟! چقدر احتمال می دهید که نه تنها با مجازاتی مواجه نشود، بلکه همچنان به تولید آن اسباب بازی خطرناک ادامه دهد و هر سال مدلی جدید و به مراتب خطرناک تر از آن را رونمایی کند؟! (آن هم با حضور مسوولان طراز بالای دولتی)

تعجب خواهید کرد اگر همین تولید کننده بی وجدان (البته فرضی) در رقابت با یک تولید کننده بی وجدان دیگر (البته آن هم فرضی) یک سال در میان خود را به عنوان تولید کننده نمونه اسباب بازی کشور معرفی کند و مدال بالاترین سطح رضایت مندی مشتری را به نام خود ضرب نماید؟!

اگر خبر فوق باعث کدورت خاطر شریفتان در این ایام خوش آغاز سال نو شده و یا از فرضیاتی که مطرح نمودم تعجب نموده و آزرده خاطر شده اید، باید بگویم من هم با خواندن این خبر به نقل از فرمانده پلیس راه کشور، دچار شگفتی غیرقابل وصفی شده ام:
«رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: پراید ۳۰درصد تصادفات نوروز امسال را به خود اختصاص داد. وی با اعلام این خبر، افزود: نمی خواهیم دارندگان خودروی پراید را نگران کنیم، ولی کنترل و هدایت پذیری خودروی پراید در سرعت بالای ۸۰ کیلومتر درساعت به شکل فزاینده ای کاهش می یابد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور از رانندگان خودروی پراید خواست: با مدیریت سرعت هنگام رانندگی، به هیچ عنوان با این خودرو بالاتر از ۸۰ یا ۹۰ کیلومتر در ساعت سرعت نروند تا سوانح مربوط به این خودرو کاهش یابد.
مومنی البته تصریح کرد: در نوروز امسال و تاکنون، پس از خودروی پراید، به ترتیب پیکان و پژوی ۴۰۵ بیشترین تصادفات را داشته اند.»

البته این خبر برخلاف خبر فرضی ابتدای این نوشته، کاملاً واقعی است و سال هاست که از زبان مسوولان مختلف تکرار می شود. شاید به همین دلیل است که اغلب خوانندگان، شگفتی چندانی در مقابل چنین خبری از خود بروز نمی دهند. اما به راستی آیا جا ندارد دادستان کل کشور - یا یک نفر شبیه ایشان در دستگاه قضایی کشور- به عنوان مدعی العموم، به استناد اخبار رسمی و اطلاعاتی که بارها توسط مسوولان نیروی انتظامی - به عنوان ضلبط قضایی- بیان شده و مستند به آمار پلیس راه، پزشکی قانونی و دهها مرجع دولتی و غیر دولتی است، علیه این اسباب بازی سازان خطرناک که تا همین لحظه خون دهها و بلکه صدها هزار ایرانی را بر ذمه دارند، اعلام جرم نماید؟!

بارها شنیده ایم که به دلیل اشتغال بالای صنعت خودروسازی کشور و وابستگی ده ها صنعت دیگر به آن، مجبوریم این صنعت را داشته باشیم و هزینه های آن را بپردازیم. قبول! ولی تا کی مردم بی گناه با تحمل کیفیت پایین تولیدات، قیمت بی منطق و گران و نثار خون خود، باید هزینه حفظ این صنعت را بپردازند؟! آیا وقت آن نرسیده که دیگرانی هم در پرداخت این هزینه ها شریک شوند؟! اساساً چه کسی گفته که حفظ صنعت خودرو در کشور تنها با حفظ سطح پایین کیفیت تولیدات و هزینه کردن از مال و جان مردم میسر است؟! آیا تعداد انسان هایی که اتفاقاً آن ها هم، بالقوه یا بالفعل، نیروی کار این جامعه بوده اند و در تصادف با این ارابه های مرگ، جان خود را از دست داده اند، کمتر از کسانی است که در این صنعت و صنایع وابسته به آن مشغول کارند؟!

مگر نه این است که تقریباً تمام خودروسازان کشورمان در کنار تولیدات ضعیف و غیر استانداردشان، یکی دو محصول نسبتاً با کیفیت تر هم با تیراژ پایین، تولید می کنند؟ نمی شود تصور کرد که خودروسازی که می تواند مگان یا ماکسیما را بسازد و تحویل دهد، حداقل لطف کند و دیگر پراید نسازد؟! آیا نباید تصور کرد که انگیزه ادامه تولید خودروهای بی کیفیت، در شرایطی که توان ساخت محصولات استاندارد وجود دارد، صرفاً مادی و منفعت طلبانه است؟! همین قاعده درباره سایر خودروسازان نیز صدق می کند.

این که یک خودروساز مجبور است برای حفظ مشتریان و تنظیم بازارش، خودروهای مختلف با قیمت های متفاوت بسازد، قبول! اما در همه جای دنیا برای ایجاد تنوع در قیمت خودرو، با امکانات رفاهی خودرو، حجم موتور و قدرت و سرعت و مولفه هایی نظیر این، به تنوع در قیمت می رسند نه با دستکاری در سطح ایمنی خودرو! اگر هم تفاوتی در سطح ایمنی خودروهای یک تولید کننده ببینید، حداقل و حداکثرهایی را رعایت می کنند. به عبارت بهتر، ممکن نیست کاهش قیمت خودرو را به بهای کاهش ایمنی خودرو تا هر سطحی، حتی پایین تر از حداقل استانداردهای پذیرفته شده جهانی، قبول کنند.

بگذریم! معلوم نیست تا کی باید شاهد تکرار این خبرها و بی تفاوتی مسوولان و تنبیه نشدن اسباب بازی سازان وطنی باشیم. در این شرایط بهترین توصیه همان است که سردار مومنی فرموده اند. لطفاً با این اسباب بازی های وطنی بیشتر از ۸۰ یا ۹۰ کیلومتر در ساعت نرانید. تن آدمی شریف است به جان آدمیت!

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد