سه شنبه, 02 آبان 1396
 
 
 

 

 

 
 
 

اخبار برگزیده

اخبار استان

 
 
 

اي كاش نفت نداشتيم

بعد از جنگ و برقراری ثبات نسبی در کشور، می‌شد کاری کرد که بعد از تقریباً سه دهه، اقتصاد کشور به نفت وابسته نباشد. اما چرا این اتفاق نیفتاد؟

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 137

5 توصیه به اقتصاد نفتی

اقتصاد دولتی و نفتی ایران هم اکنون دو چالش بزرگ کشور است. این دو چالش باعث شده امروز اقتصاد ایران با فریب این‌که پول نفت دارد به تولید توجهی نکرده و به یک واردکننده کالا تبدیل شود. دولت هم اکنون بدون هیچ ملاحظه‌ای همه چیز وارد می‌کند: میوه، برنج، گوشت، لوازم خانگی و...

ادامه مطلب نظرات (0) کلیک ها: 361

حزب «یکتا» روی ریل احمدی‌نژاد

به نظر می‌رسد اگر اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ ندهد، یکتا بتواند به عنوان یک حزب جدید جای خود را در میان اصولگرایان باز کند. هرچند که بعید است افزوده شدن یکتا به اصولگرایان بتواند کمکی به ترمیم انشقاق و چندپارگی این جریان سیاسی شود.

عصر روز دوشنبه مورخ 25/3/94 محله قدیمی سرچشمه تهران میزبان یاران محمود احمدی‌نژاد بود. یارانی که این روزها بعضا مغضوب اصولگرایان هم شده‌اند و گهگاه خبر دادگاهی شدن یا بازداشت یکی از آن‌ها به گوش می‌رسد، در قالب اولین نشست سراسری یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی کلید خورد. این روزها واژه «یکتا» سوال برانگیز شده است. برخی رسانه‌ها از آن به عنوان یک حزب یاد می‌کنند و برخی دیگر با عنوان جبهه یا یک گعده غیر رسمی. اما تحرکات یکتا بیشتر منطبق بر آرایش‌های مرسوم انتخاباتی است و احتمالا سعی دارد در آینده به یک حزب سیاسی تبدیل شود. یکتا از همان آغاز به سبک سنتی حلقه احمدی‌نژاد و بدون دریافت مجوز از کمیسیون ماده ده احزاب وزارت کشور اقدام به اعلام موجودیت و شروع فعالیت‌های تشکیلاتی کرد. مقدمه این اعلام موجودیت هم سفرها و سخنرانی‌های محمود احمدی‌نژاد بود که در چند شهر انجام گرفت. برخی معتقد بودند که بازداشت حمید بقایی در فعالیت تشکیلاتی یاران احمدی‌نژاد خلل وارد می‌کند اما اینچنین نیست و به نظر می‌رسد که با همان مدل رفتاری احمدی‌نژاد، یکتا جسورانه عمل خواهد کرد. برخی شنیده‌ها نیز حاکی از این است که جبهه یکتا ترکیبی از حضور برخی چهره‌هایی است که در دیگر تشکل‌های اصولگرا قرار دارند.

 

افرادی چون آیت‌ا... موحدی کرمانی، محمد نجار وزیر سابق کشور، مسعود زریبافان معاون رئیس جمهور و رئیس سابق بنیاد شهید، حاجی‌بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش، محمدناظمی اردکانی رئیس سابق سازمان ثبت‌احوال، کامران دانشجو وزیر سابق علوم، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران، محمد زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، لطف‌الله فروزنده معاون دولت دهم، طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت، سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس، رضا واعظ آشتیانی عضو سابق هیئت مدیره استقلال، سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد، محمد عباسی وزیر سابق ورزش، سید علی طاهری نماینده مجلس، حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی معاون دولت دهم، عباسی وزیر سابق تعاون در این نشست حضور داشتند. احتمالا موسسین و حلقه اصلی یکتا نیز متشکل از همین افراد باشد.

 

طبق خبری که خبرگزاری‌های اصولگرا منتشر کردند، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش دبیر موقت تشکل یکتا شد. مشخصا برخی از افراد حاضر در یکتا پیش‌تر از جدایی خود از احمدی‌نژاد گفته بودند اما برخی دیگر نیز از جمله نزدیکان و حامیان احمدی‌نژاد هستند. از این لحاظ شاید بتوان یکتا را نسخه حزبی دولت احمدی‌نژاد منهای مشایی دانست که شاید از این رهگذر بتواند خود را در فضای سیاسی رسمی ایران جا بیندازد. این اقدامات بیش از هر چیز نشان می‌دهد که یاران احمدی‌نژاد از کمای سیاسی خارج شده و سعی دارند خود را به سطح یک سیاست ایران بازگردانند.

 

مواضع یکتا از زبان سخنگو

 

حمیدرضا حاجی‌بابایی سخنگوی جبهه «یکتا» عصر امروز طی سخنانی در اولین نشست سراسری جبهه «یکتا» که در مجتمع سرچشمه تهران برگزار شد اظهار داشت: تاریخچه حرکتی که امروز شاهد هستید به یک سال و نیم قبل بر می‌گردد که دوستان دور هم جمع شده‌اند و با هم گفت‌وگو کردند و به این جمع‌بندی رسیدند که ما در برابر نظام و انقلاب مسئولیت خطیری را برعهده داریم.

 

وی افزود: فرقی نمی‌کند که مسئولیت اجرایی برعهده داشته باشیم و یا تکلیف شرعی و ولایی. هر دوی اینها تکلیف هستند و همین دلیل این شد که ما و هزاران مدیر را در سراسر کشور نیروهای نخبه و فرهیخته که به ولایت و شهدا عشق دارند احساس مسئولیت کنیم.

 

سخنگوی جبهه «یکتا» با تأکید بر اینکه اقدامات عملی بر اساس مبانی فقهی و ولایت فقیه برای ملت قابل قبول است، گفت: باید همه نیروها با انگیزه و قدرتمندتر از گذشته در میدان باشند و با نگاه نقد منصفانه به ملاک‌ها و معیارهای تعیین شده توسط رهبری اعمال خود را محک بزنند.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل با فکر و اندیشه‌ای که دوستان با کمک دوستان ارشد داشتند به این نتیجه رسیدند جبهه‌ای را تحت عنوان گفتمان یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی در سراسر کشور شکل دهند.

 

به اعتقاد حاجی‌بابایی جبهه «یکتا» گفتمان برخاسته از گفتمان امام و رهبری است و برای همه نیروهای ولایتمدار در کشور تکلیف آور است. تکلیفی از نوع غواصان کربلای 4.

 

سخنگوی جبهه «یکتا»، خاطرنشان کرد: امروز در کشور به همه تکلیف، مسئولیت، مردم‌داری، خدمت‌گزاری و پیروی از آرمان‌های شهیدان است و این مجموعه تنها امام خامنه‌ای را به عنوان ملاک و معیار در کشور می‌شناسد و از پیش به همه سؤالات مقدر پاسخ داده می‌شود.

 

حاجی‌بابایی با طرح این پرسش که شاید از ما بپرسند که نظر شما در مورد این حزب این شخص و یا گروه چیست،‌ گفت: قطعاً‌ میزان هماهنگی، پیروی و ولایت‌مداری آنان، نظر ما را در مورد گروه‌ها و افراد مشخص می‌کند، بنابراین همه سؤالات در این رابطه پاسخ داده شده است.

 

حاجی‌بابایی اظهار کرد: جمعی از یاران و خدمت‌گزاران مردم در دولت نهم و دهم با توجه به انگیزه ملی - دینی و بهره‌مندی دانش و تجارب ترجیح منافع ملی به منافع فردی، عزت و اقتدار ملی بر اساس کارآمدی نظام تقویت دستاوردهای انقلاب اسلامی ضرورت برخورداری مردم از خدمات کریمانه و زندگی شرافتمندانه، و شرایط خطیر حاکم بر منطقه و جهان این جبهه را راه اندازی کردند.

 

وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم ادامه داد: از تمامی نیروها و دلسوزان سراسر کشور را به همکاری در این حرکت عظیم الهی برای عمران و آبادانی ایران اسلامی دعوت می‌کنیم.

 

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه بزرگترین میراث امام(ره)، ولایت مطلقه فقیه است، گفت: امروز ولایت مطلقه فقیه در دستان با کفایت رهبر معظم انقلاب که مستند به عقل و شرع بوده و موجبات عزت و سربلندی کشور را با مدیریت قدرتمندانه و الهی خود رقم زده است.

 

وی حمایت از مظلومان و جبهه گسترده مقاومت به ویژه فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، یمن و حمایت از آزادیخواهان جهان و صیانت از هویت دینی و ملی را از دیگر اصول این میثاق و جهاد مقدس دانست.

 

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که اداره کشور به عنوان بخش علمی مبانی انقلاب باید در جهت طراز آرمان‌های معنوی، عقلانی، و الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد. در این صورت می‌توان به عنوان الگوی عینی همانند مبانی نظری قابل ارائه به جامعه بشری باشد و نتیجه این پذیرش منطقی و معقول الهام‌بخشی، بیداری و تحولات جهانی است و زمینه ظهور منجی عالم بشریت را فراهم می‌سازد.

 

حجت‌الاسلام تقوی: خوشحالم

 

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز عصر دیروز در اولین همایش "جبهه یکتا"، گفت: آقایانی که در تشکل حضور دارند و مسئولیت گرفته‌اند باید تمام و کمال مسئولیت‌شان را انجام دهند و به سمت هدف بزرگ خود حرکت کنند.

 

وی اضافه کرد: تشکل‌هایی که خود را اسلامی معرفی می‌کنند باید اخلاق‌مدار باشند. عده‌ای اعتقاد دارند سیاست با اخلاق در تضاد است که سیاست اسلامی این را قبول ندارد. اخلاق باید در همه مقولات زندگی حکمفرما باشد. پیامبر اسلام(ص) برای این مبعوث شد که مکارم اخلاق را ترویج کند.

 

حجت‌الاسلام تقوی تاکید کرد: باید روحیه انقلابی خود را حفظ کنیم. ما انقلابی هستیم و دست از شعارهای انقلابی‌مان برنمی‌دازیم. روحیه انقلابی یعنی حرکت بر محور ولایت، خودباوری، اعتماد به نفس و ایستادگی در برابر ظالمان. ما چنین مردمی هستیم. در روحیه انقلابی باید محکم در برابر فضاسازی‌ها بایستیم و حرف خود را بزنیم و قوی باشیم.

 

قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: اختلاف سلیقه وجود دارد، اما باید بر اصول تمرکز کنیم. به گفته رهبر معظم انقلاب تحجر در همه جا حتی در سیاست هم هست. باید هر حرف حقی را که شنیدن تصدیق کنیم، حتی اگر از حزب خودمان نبود و اگر از هم حزبی خود حرف باطلی شنیدیم باید آن را رد کنیم.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: شهید بهشتی در صحبت‌های خود پیرامون اخلاق حزبی صحبت‌ها و بیانات زیادی دارند، مثلا حزب مرکز عبادت است. نباید بر مسائل تشکیلاتی تحجر داشته باشیم. تحجر سیاسی یک آفت است که تفاوت بین تشکل‌های اسلامی و غیراسلامی را مشخص می‌کند. باید این تحجر از بین برود.

 

حجت‌الاسلام تقوی در پایان گفت: نباید از موانع ترسید. نباید عجله کنید، اما از طرفی نباید فرصت‌ها را نیز از دست بدهید. بسیار خوشحالم که جمعی از مدیران و کارشناسان ارشد دور هم جمع شده‌اند و منبع تجربه هستند و می‌توانند به جامعه خود خدمت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اصطلاحات بسیار خوب است، زیرا تقسیم‌بندی‌های فکری و شاخصه‌های رفتاری را به خوبی نشان می‌دهد، مثلا رهبر انقلاب اصطلاح‌سازی کردند و واژه مردم‌سالاری دینی را در برابر دموکراسی غربی رواج دادند یا همین اصطلاح اصولگرایی. اصطلاح‌سازی بسیار مهم است و انسان‌ها را معرفی می‌کند حوزه‌های تفکر انسان‌ها را اصطلاحات مشخص می‌کند. باید بسیار دقت کنیم و همیشه در مسیر حق گام برداریم.

 

حقیقت‌پور: احمدی‌نژاد به دنبال تشکیل جبهه است

 

با توجه به عدم پذیرش احمدی‌نژاد در جبهه اصولگرایان، به نظر می‌رسد که احمدی‌نژاد قصد دارد تا با ایجاد تشکل‌ جدید به تدریج یک جبهه سیاسی تازه به فضای سیاسی ایران اضافه کند و خود نیز در قامت رهبر آن ظاهر شود. در این رابطه منصور حقیقت‌پور، نماینده اصولگرای مجلس گفت: تصور می کنم حلقه احمدی نژاد به دنبال ایجاد جبهه سیاسی است نیاز دارد، چند جریان راه اندازی کند تا به هدف نهایی دست یابند.

 

غلامعلی حداد عادل از جمله کسانی است که به یکتا نگاهی مثبت دارد. وی درخصوص تشکیل جبهه یکتا گفت: بنده می‌دانم که برخی از مدیران دولت قبل تصمیم گرفته‌اند که توانایی‌ها و تجارب خود را در خدمت انقلاب قرار دهند. او در پاسخ به این پرسش که آیا جبهه یکتا می‌تواند برای وحدت جریان اصول‌گرایی کارآمد باشد، گفت: بله.

 

نسخه دوم پایداری

 

برخی از فعالین اصولگرا یکتا را با یک تفاوت مهم نسخه دوم پایداری می‌دانند. یک سایت اصولگرا درباره اعضای این تشکل نوشت: «این افراد تا کنون در خصوص مسائل مهم سیاسی، موضعی مخالف محمود احمدی نژاد اتخاذ نکرده اند یا به عنوان منتقد او شناخته نشده اند. آنها حتی با اسفندیار رحیم مشایی نیز اختلاف آشکاری نداشته اند، این در حالی است که اعضای جبهه پایداری در ظاهر، منتقد برخی رفتارهای احمدی نژاد و مشایی به شمار می روند، هرچند عملا راهی جز رییس جمهور سابق را انتخاب نکرده اند. دیدار اخیر اعضای جبهه یکتا با آیت الله مصباح یزدی، این نظریه را که "یکتا" نسخه دیگری از "پایداری" است، تقویت کرده است. »

 

محمد حسینی، وزیر سابق ارشاد از جمله اعضای حلقه اول یکتا است. اظهارات او نشان از ساختار سازی در یک عملیات تشکیلاتی دارد. وی می‌گوید: پیش‌نویس اساسنامه‌ و ساختار تشکیلات جبهه یکتا تهیه شده و پس از اظهار نظر اعضا نهایی خواهد شد لذا تقسیم کار و مسئولیت‌ها در آینده مشخص می‌شود.

 

وی از استقبال بزرگان اصولگرا از تاسیس این تشکل خبر داد و گفت: مابا آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله حسینی بوشهری در رابطه با شکل‌گیری جبهه یکتا صحبت کرده و از نقطه‌ نظرات و رهنمود‌های این بزرگواران استفاده کرده‌ایم.

 

به گفته حسینی، فعالیت جبهه یکتا محدود به تهران نیست و در همه استانها، شهرستان‌ها و حتی در بخش‌ها افرادی که در گذشته مسئولیت‌های اجرایی داشته‌اند، می‌توانند به این مجموعه بپیوندند.

 

به نظر می‌رسد یکتا بتواند به عنوان یک حزب جدید در میان اصولگرایان مطرح شود. هر چند که بعید است افزوده شدن یکتا به اصولگرایان بتواند کمکی به ترمیم انشقاق و چندپارگی این جریان سیاسی که در میان مردم جایگاه چندانی ندارد کند.

 

بیانیه اعلام موجودیت یکتا

 

تشکل یکتا با عضویت جمعی از فعالین سیاسی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد عصر دیروز در اولین نشست سراسری خود به صورت رسمی و با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد. در این بیانیه آمده است: «نشر و توسعه فرهنگ دینی و نظام مردم سالار اسلامی و تقویت وفاق ملی را وظیفه‌ای مهم دانسته صراحتاً می‌گوییم در تشکیل و پیوستن به این مجموعه با هیچ فرد یا گروهی وابسته نبوده، به جز به دین اسلامی، امام، رهبری و شهیدان گرانقدر، خود را وامدار کسی نمی‌دانیم. افراد و خادمان گذشته و حال را با معیارهای ولایت پذیری، دلسوزی، کارآمدی، خدمت خالصانه برای ملت، عدالت ورزی و عزت آفرینی در صحنه‌های داخلی و خارجی می‌سنجیم. در تصمیمات کلان، همگرایی با اندیشه ولایت مدارانه اصولگرایان و همراهی با روحانیت دلسوز و انقلابی کشور را شرط مهم انسجام و موفقیت همه عناصر متدین کشور می‌دانیم. ارتقای کارآمدی را عزم این جبهه وحدت بخش نیروهای خدومی می‌دانیم که با تلاش و ایمان راسخ، خدمت در جمهوری اسلامی را افتخار دانسته، سخت کوشی و دلسوزی برای ملت، توجه به محرومیت‌ها و اقشار ضعیف فداکار کشور و اهتمام به شعارهای امام و رهبری و تکریم شهدا و ایثارگران نظام و مشی عدالت ورزی را سرلوحه کارشان دانسته‌اند. همه آحاد جامعه باید به هر طریق تلاش کنند. همچنان کشور و ملتی سربلند و متعالی داشته، با پرهیز از هرگونه تشنج‌آفرینی و تفرق، فقط گوش به رهبری دلسوز امت بوده و با تجمیع اندیشه‌های خلاق و عالمانه مشکلات مردم مخصوصاً معیشتی و رفع سایر مذایق جامعه از جمله بیکاری و گرانی و تورم را در برنامه‌های اصولی خود قرار داده، شرایط تحول آفرینی را در کارآمدی ساختار حکومتی و ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم فراهم کنیم. معتقدیم تنها راه رشد و توسعه همه جانبه توجه به ظرفیت‌های ارزشمند داخلی و اتکای به جوانان کشور و توانمندی‌های این ملت شهید پرور است. هرگونه وادادگی و تزلزل در مقابله با استکبار جهانی و اذناب آن را سم مهلکی دانسته که فقط موجبات تجری دشمنان ملت را فراهم خواهد نمود. لذا با معرفی روحیه شجاعانه ملت صلح‌طلب و شجاع ایران اسلامی از همه دستاوردهای این کشور، از جمله سرمایه‌های علمی و هسته‌ای نظام باید دفاع نموده، با تنش زدایی و بصیرت، راه عزت آفرین ملت را که در آرمان امام شهدا و رهنمودهای خردمندانه رهبر معظم انقلاب نشان داده شده است، تقویت نماییم. یاد و خاطره بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام راحل(ره) را گرامی داشته، معتقدیم وصایای بلند آن یار سفرکرده انقلاب و رهنمودهای خردمندانی ولی امر مسلمین جهان عالی‌ترین پیام عزت بخش ملت و ضامن استقلال و رشد همه جانبه خواهد بود. باید تلاش نمود با اجرای عالمانه اقتصاد مقاومتی پیچ تاریخی درحال عبور را با عزت و سربلندی پشت سرگذاشته و با بصیرت افزایی انقلابی بر مکر و حیله دشمنان این ملت فائق آییم. تشکیل این مجموعه برای وحدت آفرینی و انسجام نیروهای مومنی است که همواره سرباز ولایت و خادم ملت هستند و آگاهانه مدافع دستاوردهای نظام و راه امام و شهدا هستند. بنا دارند با نقد منصفانه و عالمانه و ارائه فکر و برنامه از دولت و سایر متولیان کشور حمایت نموده و با حضور فعال در صحنه، آگاهی‌بخشی، امیدآفرینی، کارآمدی و تحول را دنبال کنند. در خاتمه اذعان داریم که بعد از حفظ نظام هیچ امری مهمتر از خدمت به این مردم عزیز و صبور نیست.»

نظرات (0) کلیک ها: 1280

همراهان فعلی دولت حق ندارند رئیس جمهور را بافشار به مسیر دلخواهشان منحرف سازند

اقلیت بازنده آنچنان با هیاهو و فشار هجوم می آورند که میخواهند رئیس جمهور منتخب اکثریت را به مسیر دلخواه خود متمایل کنند.

ظهر  دیروزهمایش طلوع امید به مناسبت سالروز حماسه 24 خرداد در خرم آباد برگزار شد. اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور مهمان این برنامه بود. ایشان در طی آن برنامه درخصوص حماسه سال 92، وضعیت اقتصادی و استخدامی دولت اظهار نظر کرد.

نکته جالب توجه پوشش و انعکاس جهت دار بخشی از سخنان ترکان توسط خبرگزاری معلوم الحال بود. لذا برهمین اساس خبرنگار تدبیر24 ضمن گفتگو با اکبرترکان درخصوص بیانات ایشان در برنامه امروز نظرات صریح مشاور ارشد رئیس جمهور را جویا شد.

اکبر ترکان در این رابطه افزود : اظهار نظر بنده درباره کسانی بود که همراه دولت نبوده و حتی روبروی روحانی بوده اند. این عده بعد ازانتخابات حق دارند به راه رئیس جمهور بپیوندند و از همراهان رئیس جمهور منتخب باشند. اما اگر مدعی باشند که همراهان رئیس جمهور رو محو کنند و خودشان را مطرح کنند، این رفتار نابجاست. در کشورهایی که رئیس جمهور از طریق انتخاب مشخص می شود، پس از پایان انتخابات اگر افرادی به کسانی دیگر هم رای داده باشند خود را با رئیس جمهور منتخب همراه می کنند.اما در مورد ما اینگونه است که اقلیت بازنده آنچنان با هیاهو و فشار هجوم می آورند که میخواهند رئیس جمهور منتخب اکثریت را به مسیر دلخواه خود متمایل کنند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه برخی ازاین افراد درحال حاضر در لایه هایی از دولت حضور دارند افزود : دو نکته در اینجا مطرح هست. یکی اینکه ما باید این افراد را با آغوش باز بپذیریم اما نکته مهمتر این است که چون وفاداری این افراد اثبات نشده است نبایست پیش قراولی حرکت دولت باشند. لذا عدم رعایت این موضوع عاقلانه نیست.

به نظرشما این اتفاق به دلیل باز نبودن فضای رسانه ای برای همراهان دولت نیست که باعث شده تا مخالفین دولت سهم بیشتری از فضای رسانه ای را در اختیار بگیرند؟

بله اینطور است اما این موضوع هم می بایست درنظر گرفته شود که رسانه هایی که درحال حاضر در اختیار مخالفین آقای روحانی است، از رسانه های همراهان دولت بیشتر هستند.

رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با بیان شعارهای رئیس جمهور در انتخابات سال 92 خاطر نشان کرد : شعارها دارای سه محور است : رونق اقتصادی، احیای اخلاق و تعامل با جهان.

اینکه آقای رئیس جمهور اعتدال گراست این به این معنی نیست که نصف این شعارها رو اعمال کند، یعنی رونق نصف اقتصاد، احیای نصف اخلاق و تعامل با نصف جهان! این معنی اعتدال نیست. رئیس جمهور مسیرخود را طی خواهد کرد و دیگرانی که در این مسیر نبودند حق دارند به این مسیر بپیوندند و استقبال کنند فلذا حق ندارند که همراهان اصلی رئیس جمهور رو خط زده و رئیس جمهور رو به مسیر دلخواه خود که همانا رونق نصف اقتصاد، احیای نصف اخلاق، تعامل با نصف جهان است رهنمون سازند.

نظرات (0) کلیک ها: 1109

نمونه‌برداری پارچین در دولت احمدی‌نژاد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، از اعضای برجسته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هفتم و هشتم بود؛ چهره‌ای که بیشتر در حوزه سیاست ‌خارجی فعال بود و از نظر رویکردی نیز نگاهی نزدیک به اصولگرایانی همچون ولایتی داشت. او به دلایلی، که شاید میانه‌‌روی در روزهای تندروی اصولگرایان یکی از آنها بود، از راهیابی به مجلس نهم بازماند و از خرداد ٩٢ نیز در جمع اصولگرایان حامی دیپلماسی دولت روحانی، حضوری فعال داشته است. فلاحت‌پیشه از روند نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و حدود اطلاع نمایندگان مجلس از این نظارت‌ها در دوره دولت سابق می‌گوید.
   
آن‌گونه که این روزها مطرح شده، بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ما در زمان دولت سابق و تیم مذاکره‌کننده قبلی هم وجود داشته است. شما به‌عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هفتم و هشتم در جریان جزئیات این بازرسی‌ها قرار داشتید؟
برای پاسخ به این سؤال لازم است مقدمه‌ای عرض کنم، ببینید روند بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران به قبل از انقلاب برمی‌گردد. زمانی‌که ایران عضوNPT شد، سه قدرت هسته‌ای آن روز دنیا، یعنی آلمان و فرانسه و آمریکا، سه سایت در ایران ساختند؛ آلمانی‌ها در بوشهر و فرانسوی‌ها در دارخوین اقدام به ساخت تأسیسات هسته‌ای کردند و رآکتور امیرآباد هم از طرف آمریکا به ایران اهدا شد که تنها سایت فعال هسته‌ای ما در آن زمان بود و هنوز هم مشغول فعالیت است. قبل از انقلاب بلوک ‌شرق به رهبری شوروی سابق مدعی بود چون ایران سرشار از منابع انرژی نظیر نفت و گاز است، نیازی به انرژی هسته‌ای ندارد و قطعا هدفش از ایجاد این تأسیسات، بهره‌برداری نظامی از انرژی هسته‌ای است. طنز تاریخ اینجاست که در آن زمان بلوک غرب، به‌ویژه سه کشور بزرگ هسته‌ای وقت، یعنی آلمان و فرانسه و آمریکا در مقابل این اتهام از ایران دفاع می‌کردند و می‌گفتند فعالیت‌های هسته‌ای ایران، صلح‌آمیز است، اما بعد از انقلاب، دو سایت بوشهر و دارخوین نیمه‌کاره از سوی آلمان و فرانسه رها شد و آمریکایی‌ها هم سایت تهران را رها کردند، حتی آمریکایی‌ها از حدود سال ٢٠٠٠، تحویل سوخت به رآکتور تهران را قطع کردند.
   
یعنی در فاصله پیروزی انقلاب تا سال ٢٠٠٠، سوخت رآکتور تهران را تأمین می‌کردند؟
چون ایران عضو آژانس بود و رآکتور تهران هم تحقیقاتی بود، آژانس متعهد بود سوخت آن ‌را تأمین کند، اما با شروع دوره آقای جلیلی، آمریکا مانع تحویل سوخت به رآکتور تهران شد.
 
در فاصله بین انقلاب تا سال ٢٠٠٠ بازرسی هم از تأسیسات ما انجام می‌شد؟
در زمان جنگ ایران و عراق، ادعاهایی مبنی‌بر احتمال استفاده ایران از انرژی هسته‌ای در فعالیت‌های نظامی مطرح شد. بعد از جنگ، این ادعاها بیشتر مطرح شد و ایران هم به طور عادی به همکاری خود با آژانس ادامه می‌داد. در سال ١٩٩١هم‌زمان با دور دوم ریاست‌جمهوری آقای خاتمی، سازمان‌ملل تحریم‌هایی در رابطه با فناوری‌های دارای احتمال استفاده دومنظوره تصویب کرد. در این مقطع ایران هم برای اعتمادسازی، بازرسی‌ها را پذیرفت. در آن زمان مجلس هفتم تشکیل شده بود و مسئولیت مذاکرات هم با آقای دکتر روحانی بود. در جریان مذاکره با سه کشور اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل بر اساس تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی پذیرفته شد و درواقع این کار چون داوطلبانه و بدون پذیرش پروتکل الحاقی بود، در آن مقطع، در مجلس هم برای تصویب آن، نیازی تشخیص داده نشد. این برای اولین‌بار بود که یک کشور بدون پذیرش پروتکل الحاقی و به صورت کاملا داوطلبانه نظارت‌های اين پروتكل را می‌پذیرفت.
   
چرا قانون عدم اجرای پروتکل در مجلس هفتم تصويب شد؟
عدم پایبندی سه کشور اروپایی به توافق‌ها، باعث تصویب دو قانون در مجلس هفتم شد. یکی الزام دولت به ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای و دیگری پایان اجرای داوطلبانه مفاد پروتکل الحاقی. علت هم این بود که در آن زمان در مقابل همکاری‌های ایران، مقدمات ارجاع پرونده به شورای حکام درحال آماده‌شدن بود و بعد هم همین کار را کردند و به‌جای اعلام تعلیق داوطلبانه فعالیت‌های هسته‌ای، «توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران» را اعلام کردند که باعث شد در آخرین هفته کار دولت آقای خاتمی، پلمب‌ها شکسته و فعالیت‌ها از سرگرفته شود.
 
از این مرحله به بعد، وضعیت نظارت‌ها و بازرسی‌ها چگونه بود؟
بعد از ازسرگیری فعالیت‌ها، ما همچنان نظارت‌های پادمانی را داشتیم. یعنی بازرسان آژانس با اطلاع قبلی می‌توانستند از تأسیسات هسته‌ای بازرسی کنند و ما این اختیار را داشتیم که به آنها اجازه بازرسی ندهیم. در این نوع نظارت که به آن نظارت اظهارنامه‌ای هم گفته می‌شود، اختیار با میزبان است. درحالی‌که در پروتکل الحاقی، اختیار با آژانس است.
 
درواقع چیزی که در شرايط فعلي مورد انتقاد مخالفان است، همان اجرای داوطلبانه پروتکل است که در مجلس هفتم هم پذیرفته شده و بعد از مدتي رد شد؟
در دوره اخیر، در ژنو یک نقشه راه تعیین شد و در لوزان پذیرفتند ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را قبول کند. من همان زمان هم گفتم که این یک وجه قضیه است و وجه دوم، قطع‌نامه‌ای است که باید در شورای امنیت تصویب شود. محتوای آنچه که قرار است تصویب شود، عملا باید اجرای تحریم‌ها را متوقف کند و معنایش این است که پرونده ایران دیگر مشمول تحریم‌های شورای امنیت نباشد. در این صورت همان خواسته مجلس هفتم که می‌خواست پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع نشود، برآورده می‌شود و در چنین شرایطی امکان بازگشت ما به اجرای داوطلبانه پروتکل، مانند دوره مجلس هفتم قابل قبول است. اما اتفاقی که افتاده این است که به نظر می‌رسد، به‌جای تصویب قطعنامه ذیل ماده ٤١فصل هفتم که تحریم‌های ایران ذیل همین ماده تصویب شده بود، قصد دارند قطعنامه‌ای ذیل ماده ٤٢ فصل هفتم تصویب کنند. اگر این اتفاق بیفتد معنایش این است که پروتکل الحاقی برای ما نزدیک به الگوی «آنسکام» خواهد ‌بود. الگوی آنسکام در عراق اجرا شد و بازرسی‌های آن ذیل ماده ٤٢ فصل هفتم انجام می‌شد. این الگو را به عنوان بازرسی‌های پیشگیرانه برای کشورهایی که تهدید نظامی محسوب می‌شوند به کار می‌برند. درحالی‌که بازرسی‌های عادی طبق رژیم نظارتی پروتکل الحاقی برای کشورهای عادی مثل کره‌جنوبی صورت می‌گیرد.
 
در دورانی که بازرسی‌های پادمانی انجام می‌شد، شما به عنوان نمایندگان مجلس در جریان جزئیات این بازرسی‌ها قرار داشتید؟
مجلس در جریان جزئیات بازرسی‌ها نبود. چون دلیلی برای این کار وجود نداشت. در آن موقع این مسئله مشخص بود که بحث هسته‌ای مقوله کلان سیاست خارجی بود و در شورای‌عالی امنیت ملی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شد. بنابراین بنایی برای نظارت مجلس بر روند مذاکرات و بازرسی‌ها وجود نداشت.
 
درباره بازرسی‌هایی که زمان اجرای داوطلبانه پروتکل انجام شد هم  مجلس از جزئیات باخبر نمی شد؟
اکثر بازرسی‌ها به‌صورت اظهارنامه‌ای بود و نیازی هم نبود مجلس در جریان آنها باشد. دوره اجرای داوطلبانه پروتکل هم خیلی کوتاه بود و به سرعت لغو شد.
 
درباره سابقه گفت‌وگوی بازرسان آژانس با دانشمندان هسته‌ای هم اخبار و گزارش‌هایی منتشر شده است. مجلس در جریان این مصاحبه‌ها هم قرار نداشت؟
از انجام مصاحبه‌ شخصا بی‌اطلاع هستم، اما بخشی از این گفت‌وگوها طبیعی است. بالاخره بازرسان ضمن بازدید با مهندسان مربوطه صحبت‌هایی می‌کنند و مذاکراتی درباره سؤالات و ابهامات احتمالی بازرسان انجام می‌شود، اما نکته‌ این است که هیچ‌کدام از این گفت‌وگوها حالت بازجویی نداشت، بلکه گفت‌وشنودهای کارشناسی بود.
 
اینکه می‌گویید حالت بازجویی نداشته است، یعنی از اینکه با چه کسانی گفت‌وگو شد و چه مسائلی مطرح شده بود، اطلاعی دارید؟
مثلا در جریان اولین بازرسی‌ها، بازرسان خواستار گفت‌وگو با کارشناسان ما شده بودند. آنها اوایل می‌گفتند کارشناسان اداره‌کننده برنامه هسته‌ای ایران، افراد مسنی هستند که ایران آنها را پنهان کرده است، چون باور نمی‌کردند همه فعالیت‌های ما توسط همین کارشناسان جوان اداره شود، اما بعد از مدتی گفت‌وگو با دانشمندان و کارشناسان هسته‌ای ما، درنهایت خودشان اعلام کردند میانگین سنی دانشمندان و کارشناسان هسته‌ای ما ٣٢ سال است. درواقع این سطح از گفت‌وگوها برای اینکه مطمئن شوند ما چیز پنهانی نداریم و درباره ابهاماتشان هم به‌طور مستقیم با کارشناس‌های هسته‌ای ما صحبت کنند، انجام شده، اما درباره این گفت‌و‌گوها گزارشی به مجلس داده نشده و نیازی به این کار نبوده است.
 
با این حساب، الان هم این اتفاق می‌تواند بیفتد؟
همان‌طور که گفتم، باید به شرایط زمان مجلس هفتم؛ یعنی خروج پرونده ایران از شورای امنیت برسیم تا بتوان درباره شرایط اجرای داوطلبانه پروتکل حرف زد. اما آنها درحالی‌که هنوز تکلیف آن بخش ماجرا روشن نشده، برای اجرای مفاد پروتکل، فهرستی ٢٣نفره اعلام کرده‌اند که بیشتر به بازجویی شبیه است تا گفت‌وگوهای کارشناسی

-----------------------------

نمونه‌برداری از پارچین در دولت احمدی‌نژاد

اگرچه این‌روزها، به نظر می‌رسد بازرسی از مراکز نظامی و هسته‌ای ایران به خط قرمزهای مذاکراتی تبدیل شده اما این اقدام در دوره‌های پیشین مذاکرات نمونه‌ها و مصادیقی دارد که با بررسی اینترنتی کوتاهی می‌توان آنها را یافت
موضوع بازرسی از مراکز نظامی و هسته‌ای و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای جزء راه‌های پیشنهادی مذاکره‌کنندگان ١+٥ با ایران است برای رفع «پی‌ام‌دی» یا مطالعات ادعایی نظامی؛ آنچه مذاکره‌کنندگان ایرانی آن را مسائل گذشته و حال می‌نامند و به نظر می‌رسد اکنون مذاکرات هسته‌ای به آن گره خورده است. اگرچه از ابتدای مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم، مذاکره‌کنندگان تأکید کرده‌اند که «به هیچ‌وجه اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی خود را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهند داد». علاوه برآن تأکید شده که «اجازه داده نخواهد شد که با ایران به‌ شکل استثنا برخورد شود»؛ نکته‌ای که البته تاکنون سابقه داشته‌ است. بدیهی است هر کشوری تأکید داشته باشد بازرسی از تاسیسات نظامی‌اش ممنوع باشد و آنچه در این تاسیسات وجود دارد جزء اسرار آن کشور باقی بماند. اما مسئله اینجاست که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای برای رفع «مطالعات ادعایی نظامی» که از مذاکره‌‌کنندگان پیشین باقی‌مانده‌ است به چه راه‌حلی دست می‌یابند. مهم‌ترین نقطه تمرکز غرب بر «پارچین» قرار دارد؛ مرکزی نظامی در اطراف تهران که تاکنون دوبار اجازه بازدید از این مرکز داده شده و تأکید شده که این‌بار آخر خواهد بود
به‌عنوان مثال در گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دسامبر ٢٠٠٥ به صراحت از بازدید بازرسان آژانس و نمونه‌برداری‌هایی که انجام گرفته، نوشته شده است: «ایران در نوامبر ٢٠٠٥ (یعنی حدود آبان‌ماه ١٣٨٤، در زمان دولت نهم) موافقت کرد که به آژانس اجازه بازدید از سایتی در تأسیسات نظامی پارچین را بدهد. آژانس توانست برای اثبات نبود مواد هسته‌ای در آن سایت نمونه‌برداری‌های لازم را انجام دهد».
همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه ژوئن ٢٠٠٦ (تابستان ١٣٨٥، در زمان دولت نهم) از بازدید آژانس از یک دانشگاه فنی به تاریخ ژانویه ٢٠٠٥ گزارش می‌دهد و خواهان توضیحات بیشتری از ایران در خصوص نتایج بازرسی است».
در همین‌حال نباید از یاد برد که نمونه‌های متعددی از امکان مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای در دوران زعامت علی لاریجانی و سعید جلیلی بر مذاکره هسته‌ای وجود دارد
در این حال اکنون برای رفع این مشکل تنها راه‌حل باقیمانده استمداد جستن از مفاد پروتکل الحاقی است. حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چندی پیش تأکید کرده که «پروتکل الحاقی به هیچ‌وجه شامل مفادی در خصوص تعهد کشورها نسبت به پذیرش بازرسی از تاسیسات نظامی خود یا ضرورت بازجویی از دانشمندان هسته‌ای نمی‌شود. نهایت چیزی که در پروتکل الحاقی آمده است، دسترسی مدیریت‌شده به سایت‌های غیرهسته‌ای با هدف انجام نمونه‌گیری‌های محیطی برای اثبات عدم فعالیت هسته‌ای در سایت‌های اعلام‌نشده است». اگرچه روزهای گذشته بارها توضیحات عراقچی در مورد دسترسی مدیریت‌شده به تمسخر گرفته شد اما قواعد پروتکل نشان می‌دهد انجام بازرسی‌ها تنها به شرط موافقت تهران عملی می‌شود و در صورت ایجاد، دسترسی مدیریت‌شده و موردی خواهد بود

 

نظرات (0) کلیک ها: 554
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
  • لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد
    لحظات دل انگيز غروب و طلوع خورشيد